Rola witaminy C

10578468_560143080757179_531767087_nWitamina C odgrywa niezwykle ważną rolę w ludzkim organizmie, szczególnie zaś w organizmie osoby aktywnej fizycznie. Popularnie kojarzymy ją jako panaceum na przeziębienia. Jednak poza budowaniem odporności oraz zwalczaniem infekcji witamina ta wypełnia również inne ważne zadania. Pomaga się wchłaniać do organizmu białku i żelazu, a tym samym ma pozytywny wpływ na budowę tkanki mięśniowej i układu mięśniowego. Witamina C ma też bardzo dobry wpływ na nasza skórę, włosy, paznokcie i zęby. Znajdziemy ją w prawie wszystkich warzywach i owocach, zwłaszcza w kapuście kiszonej, jabłkach, malinach, kiwi, grejpfrutach, jednak bardzo szybko wypłukuje się ona z organizmu, dlatego ważne okazuje się jej regularne spożywanie. Dobrym pomysłem okazuje się jej suplementacja, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy najłatwiej o infekcję, a tym samym o obniżenie sprawności i wydajności, a nawet o wykluczenie z treningów na tydzień czy dwa. Dlatego też sportowcy nie mogą zapomnieć o wielkim znaczeniu witaminy C.

Cynk – cenny pierwiastek

10543873_560143077423846_1916841173_nCynk to jeden ze szczególnie ważnych dla sportowców pierwiastków. Najbardziej cenny okazuje się dla osób, które uprawiają sporty siłowe i kulturystykę, jednak również lekkoatleci powinni o nim pamiętać oraz uwzględniać go w swojej codziennej diecie. Cynk pomaga wchłaniać białko, a tym samym efektywnie buduje siłę i objętość mięśni. Przy okazji wpływa on korzystnie na naszą odporność, buduje silne kości, zęby, włosy oraz piękną cerę. Cynk usuwa też toksyny z organizmu, co podnosi znacznie jego wydolność oraz zdolność regeneracji po intensywnym wysiłku fizycznym. W diecie znajdziemy go w rybach i owocach morza, w drożdżach, w czosnku, cebuli, rzepie, w soi, pestkach dyni i słonecznika oraz w ziarnach sezamu. Możemy także nabyć w aptece suplementy zawierające ten cenny składnik. Często cynk jest sprzedawany w formie tabletek do ssania lub łykania. Suplementy z tym pierwiastkiem często zawierają dodatkowo witaminę C lub selen, gdyż oba te składniki również wpływają pozytywnie na nasza odporność oraz mięśnie.

Dlaczego potrzebujemy tłuszczu

10596254_560143124090508_791526118_nTłuszcz wydaje się zbędnym składnikiem diety, który prowadzi do nadmiernego przybrania na wadze, nieestetycznego wyglądu i złej kondycji. Tak jednak w rzeczywistości nie jest. Tłuszcz, aczkolwiek dostarczany w rozsądnych, umiarkowanych ilościach, okazuje się niezbędny naszemu organizmowi, zwłaszcza gdy regularnie uprawiamy sport. Pomaga on wchłaniać się witaminom, chroni ścięgna i stawy przed kontuzjami, wpływa korzystnie na nasze kości, skórę, włosy, zęby i paznokcie. Niedobór tłuszczu powoduje skłonność do kontuzji, także do złamań, zwichnięć i naciągniętych ścięgien, niską odporność i kiepski wygląd. W naszej diecie powinniśmy unikać tłuszczu zwierzęcego, który faktycznie jest szkodliwy, wysoko kaloryczny, bogaty w cholesterol, a przy tym ciężkostrawny, co negatywnie wpływa na nasza zdolność do intensywnego treningu. Warto jednak spożywać tłuszcze roślinne zawarte między innymi w pestkach słonecznika i dyni, w ziarnach sezamu, w oliwkach i pochodzącej z nich oliwie, w awokado, w orzechach.

Potas – przyjaciel naszych mięśni

10590003_560143120757175_1437243842_nPotas jest jednym z najważniejszych pierwiastków w diecie sportowca. Posiada pozytywny wpływ na mięśnie, między innymi na mięsień sercowy, redukuje zakwasy i bolesne skurcze łydek, bierze udział w gospodarce wodnej organizmu. Przeciętne zapotrzebowanie na ten składnik wynosi około tysiąca mg dziennie, aczkolwiek zapotrzebowanie to zmienia się w zależności od tego, jak bardzo aktywni jesteśmy, ile ważymy i mierzymy, a także od naszego metabolizmu. Potas jest z pewnością bardzo potrzebny, jednak nie wolno go przedawkować, gdyż wtedy zamiast pomóc, zaszkodzi, a wręcz może doprowadzić do śmierci. Dlatego też suplementy z potasem należy brać tylko wtedy, gdy odczuwamy faktyczny niedobór tego składnika, na przykład poprzez skurcze mięśni czy zakwasy. Potasu nie należy też brać jednocześnie z sodem, gdyż te pierwiastki wzajemnie neutralizują swoje działanie. Warto też, poza suplementami potasu, przyjmować go wraz z jedzeniem. Znajdziemy go w ziemniakach, pomidorach, sałacie, orzechach, a także w miodzie.

Odżywki budujące masę

10596005_560143094090511_592108216_nSportowcy, którzy pragną zwiększyć swoją masę mięśniową, muszą przede wszystkim podjąć odpowiedni trening. Nie będzie on jednak przynosił należytych efektów, jeżeli jednocześnie nie zastosuje się odpowiednio skomponowanej diety, obfitującej zarówno w białko, które buduje mięśnie, jak też w węglowodany, które dostarczają energii i pomagają się zregenerować organizmowi po podjętym wysiłku. Dietę taką warto uzupełnić suplementami diety i odżywkami. Odżywki dla osób, które pragną zwiększyć masę mięśniową, zawierają głównie białko, ale są także dodatkowo wzbogacone węglowodanami. Zwykle mają formę koktajlu, który najlepiej spożywać na pół godziny, najdalej na godzinę po zakończonym treningu. Odżywki zawierają znacznie mniej kalorii, aniżeli naturalne pokarmy spożywcze o podobnej ilości białka i węglowodanów. Dlatego też dzięki nim buduje się masę mięśniową, a nie tłuszczową, jednocześnie regenerując organizm. Oczywiście, nie powinno się żywić wyłącznie odżywkami, jednak warto włączyć je do diety sportowca i zastąpić nimi jeden lub dwa z pięciu codziennych posiłków.

POLECAMY

O NAS

Jesteśmy grupa kulturystyczną zajmującą się pomaganiem ludziom w każdym wieku w uzyskaniu idealnej sylwetki. Dołącz do nas a dowiesz się wielu ciekawych informacji, by z czasem dostać się do grona profesjonalistów.

Najnowsze komentarze